Uuden sukupolven SKYACTIV-moottorit kuluttavat hämmästyttävän vähän

SKYACTIV-sukupolven moottoreiden pienet kulutusarvot saattavat vaikuttaa hämmentävän hyviltä, varsinkin kun huomaat, ettei kyse ole pienistä tai tehottomista moottoreista. Mazda onkin tehnyt uraa uurtavaa työtä keskittyen polttomoottorien hyötysuhteen parantamiseen sillä aikaa kun muut ovat keskittyneet kokeellisiin teknologioihin. Avaintekijäksi on noussut vallankumouksellinen 14:1 puristussuhde jota täydentää Mazdan patentoima i-stop järjestelmä.

SKYACTIV-teknologiat ovat kuitenkin kokonaisuus jossa kevyt rakenne, aerodynamiikka, vaihteistot ja moottorit yhdistyvät ainutlaatuisella tavalla tarjoten poikkeuksellisen tehokkaan yhdistelmän suorituskykyä ja taloudellisuutta.

Esimerkkinä 2.2 SKYACTIV-D (150hv/380Nm) jonka 119g CO2 -päästöt ovat luokkansa parhaimmistoa, lisäksi moottori täyttää jo nyt Euro 6 päästönormit ilman AdBlueTM - lisäainejärjestelmää.

Huomion keskipisteenä Katso tarkemmin

SKYACTIV-moottorit ja vaihteistot täydentävät toisiaan.

SKYACTIV-voimalinja tarjoaa hauskuutta ympäristön ehdoilla

Siis mistä SKYACTIV-teknologiassa on kyse? Me Mazdalla halusimme saavuttaa kaksi asiaa. Minimoida päästöt, ja säilyttää Mazdalle ominainen ajamisen hauskuus. Halusimme tarjota sen myös kaikille, emme rajata innovaatioitamme vain kalliisiin rajoitettujen määrien ekomalleihin.

Mahdottomalta tuntuvista tavoitteista huolimatta saavutimme ne kaikki. Vai mitä sanot 2.2l kaksoisahdetun dieselin 119g CO2 -päästöistä ja 380Nm väännöstä tai 2.0l bensiinimoottorin 165 hv tehosta ja 6.0 l/100km kulutuksesta?

Uudistimme myös sekä manuaali-, että automaattivaihteistot jotka tukevat tätä kehitystä. Uudenlainen automaatti yhdistääkin monien vaihteistotyyppien edut yksiin kuoriin. Toisin kuin kaksoiskytkinvaihteistot, voit lähteä liikkeelle nykimättä ja soljua mukavasti kaupunkiliikenteessä mutta nauttia silti suoraviivaisesta ja nopeasta vaihtotuntumasta heti liikkeellelähdön jälkeen.

Kuulostaako liian hyvältä? No tämä on Mazdan tapa haastaa perinteiset totuudet ja tehdä asiat paremmin.

Uudelleen innovoitu i-Stop parantaa polttoainetaloutta eikä rasita starttimoottoria.

Mitä yhteistä voi olla polkupyörällä ja i-Stop järjestelmällä?

Mazdan tapauksessa niillä on yhteistä. Kansainvälisiä teknologiapalkintoja kerännty i-Stop on vakiona koko mallistossa. Se sammuttaa moottorin kun pysähdyt esimerkiksi liikennevaloihin ja käynnistää sen viiveettä kun olet lähtemässä liikkeelle. Kaikki tapahtuu nopeammin, pehmeämmin ja ilman ylimääräistä rasitusta moottorille tai startille.

Niin, ja se polkupyörä. Kun olet lähdössä liikkeelle, asetat polkimen jalkasi alle niin, että pääset heti polkaisemaan itsesi vauhtiin. Mazdan moottori toimii samalla tavalla. Moottorin sammuessa männät pysähtyvä juuri oikeaan asentoon ja se käynnistetään antamalla kipinä joten kaikki voima on heti käytössä. Ilman viivettä.