Hiroshiman ihme – Mazdan historia.

1920 -

Mazdan juuret vievät kauas 1920 -luvulle, jolloin Hiroshimaan perustettiin synteettistä korkkia valmistava yritys Toyo Cork Kogyo. Seuraavina vuosina yrityksen nimi muuttui Toyo Kogyoksi ja tuotannossa keskityttiin teollisiin työkaluihin. Ensimmäisen ajoneuvonsa Toyo Kogyo valmisti kuitenkin vasta vuonna 1931.  Kyseessä oli pieni kolmipyöräinen lava-auto nimeltään Mazda-go, joka muistutti enemmänkin moottoripyörää kuin autoa. Nimensä tämä menopeli sai persialaisen tiedon, viisauden ja harmonian jumalan Ahura Mazdan mukaan. Näitä kulkuneuvoja valmistettiin aluksi 66 kappaletta, mutta jo seuraavana vuonna niiden vienti aloitettiin meren toiselle puolen Kiinaan.

Toisen maailman sodan pauhussa suurin osa Hiroshimaa tuhoutui ja samalla myös Toyo Kogyon toiminta keskeytyi. Japanilaisella päättäväisyydellä Hiroshima kuitenkin jälleenrakennettiin nopeasti ja jo vuonna 1949 Mazda-go:n vienti aloitettiin uudestaan, tällä kertaa Intiaan.

1950 -

Vuonna 1958 yritys valmisti ensimmäisen nelipyöräisen ajoneuvon Romperin, kevyen kuormurin tavaran kuljetukseen. Ensimmäinen henkilöajoneuvo syntyi vuonna 1960, jolloin Toyo Kogyo esitteli pienen 2+2 -paikkaisen R630 Coupen. Sodan jälkeisen Japanin elintaso oli nousussa, joten kysyntää pienille henkilöautoille oli. Kuuden vuoden aikana mallia valmistettiin noin 65 000 kappaletta ja se oli luokkansa suosituin auto Japanissa.

Suomeen ensimmäiset Mazdat saapuivat syyskuussa 1965. Nämä neljä koeajossa ollutta Mazda 800 Familiaa olivat osa ensimmäisiä Mazda -merkkisiä autoja koko Euroopassa. Varsinaiset myyntiin tarkoitetut autot tuotiin Suomeen huhtikuussa 1967. Malli oli Mazda 1500, joka tunnettiin Japanin markkinoilla nimellä Luce. Muutaman vuoden kuluttua Suomeen saatiin Mazda Familia malli 1200 ja tämän jälkeen 1800 ja 1300.

Koko 1960 -luvun ajan maailman markkinoille tuli uusia Mazda-malleja, kuten esimerkiksi vuonna 1962 valmistunut ensimmäinen neliovinen henkilöautomalli Mazda Carol 600. Japanissa Mazdan tuotanto kasvoi jatkuvasti ja Toyo Kogyo avasikin uuden henkilöautojen tehtaan Hiroshimaan vuonna 1966. Eurooppaan aloitettiin täysipainoinen vienti ja lisääntyneen kysynnän vuoksi Mazdalle perustettiin lisäksi myyntiorganisaatioita ympäri maailmaa, muun muassa Australiaan ja Kanadaan. Tällä vuosikymmenellä Mazda aloitti myös Saksasta hankitun wankelmoottorin kehittämisen ja ensimmäinen tällaisella moottorilla varustettu auto oli Mazda Cosmo Sport.

1970-

1970 -luvulle tultaessa Mazdan vienti aloitettiin Yhdysvaltoihin ja vuosikymmenen loppuun mennessä sen markkinoille oli viety jo miljoona autoa. Saman vuosikymmenen alussa autojen tuotanto saavutti 5 miljoonan rajan ja kymmenessä vuodessa määrä kasvoi 10 miljoonaan. Uusia ja uusittuja malleja tuotiin markkinoille tasaisella tahdilla, jolloin mallisto laajeni kattamaan useimpien autoilijoiden tarpeet. Tällä vuosikymmenellä Mazda uudisti täysin Familia -mallisarjansa ja loi täysin uusia malleja, kuten Mazda Cosmo ja Mazda Savanna RX-7, auton, jonka tarkoituksena oli erityisesti tuottaa miellyttävä ajokokemus.

Vuonna 1984 merkittävä uudistus oli yrityksen nimen muutos Mazda Motor Corporationiksi. Tämä vaihdos vakiinnutti Mazda nimen käytön yrityksestä, eikä vain sen tuottamista automalleista. Sekä tuotanto että vienti kasvoivat tasaisesti läpi 1980 -luvun, ja automalleissa nousukauden kuumin uutuus oli vuonna 1989 esitelty Roadster, joka nykyisin tunnetaan nimellä Mazda MX-5. Tämä auto on siis säilyttänyt suosionsa jo yli 20 vuotta.

1990-

Legendaarisessa Le Mansin 24 tunnin kilpailussa vuonna 1991 Mazda yllätti kilpakumppaninsa ja katsojat voittamalla koko kilpailun 787B -mallillaan. Tämä prototyyppi päihitti vastustajat kestävällä wankelmoottorilla, joka tuotti autolle jopa 700 hevosvoimaa. Mazdan voitto oli ensimmäinen japanilaisen auton voitto Le Mansin ajoissa. Nyt vuonna 2011 heinäkuussa, tämä auto palaa Le Mansiin esittäytymään ja juhlistamaan kahden vuosikymmenen takaista voittoaan.

2000-2012

Uuden vuosituhannen alussa Mazda lanseerasi uuden zoom-zoom ajattelutavan. Zoom-zoomilla halutaan tuoda jokaiselle Mazdan omistajalle ajamisen ilo ja siksi tämä ajattelu näkyy nykyisin kaikessa Mazdan työssä aina uusimmasta tekniikasta autojen muotoiluun. Vuosituhannen alun menestysautomalleja olivat Mazda6, entisen Mazda Demion pohjalta suunniteltu Mazda2 ja täysin uusi Mazda5. Nämä autot ovat säilyttäneet paikkansa Mazdan suositussa mallistossa vielä tänäkin päivänä, keräten matkallaan useita eri palkintoja aina turvallisuudesta muotoiluun.

Vuonna 2008 Mazda vahvisti yrityskuvaansa ottamalla käyttöön täysin uuden kansainvälisen visuaalisen ilmeen. Nykyisin tämä visuaalisuus on tunnusmerkki, joka vahvistaa Mazdan kuvaa luotettavana ja positiivisena automerkkinä, jonka malleista välittyy ajamisen ilo.

2012 - 

Vuosikymmenten ajan Mazda on luonut uutta ja kehittänyt automallejaan aktiivisesti. Mallikehityksen lisäksi Mazdalla on tehty jatkuvasti työtä paremman tulevaisuuden ja yhteiskuntavastuun puolesta. Yhteistyössä eri tahojen kanssa Mazdalla on kehitelty uusia päästöttömiä malleja ja keinoja vähentää nykyisten automallien päästöjä ajamisen hauskuudesta tinkimättä, tästä esimerkkinä SKYACTIV  -teknologia jonka lanseeraaminen alkoi uuden Mazda CX-5 mallisarjan esittelyllä 2012. SKYACTIV-teknologia pitää sisällään monia teknisiä ratkaisuja kuten 14:1 puristussuhde, erittäin kevyet ja lujat korirakenteet sekä uudet vaihteistot joiden tavoitteena on tarjota erinomaista ympäristöä huomioon ottavaa suorituskykyä.