Optimaalinen 14:1 puristussuhde

Mazda SKYACTIV-G -bensiinimoottori - 14:1 on erittäin korkea puristussuhde

Ainutlaatuisen SKYACTIV-G -suorasuihkutusbensiinimoottorin edut ovat tulosta Mazdan läpimurtoa tavoittelevasta lähestymistavasta. Analysoimalla ja jäsentämällä uudelleen yleisiä termodynaamisia periaatteita yhtiö on onnistunut valmistamaan moottorin, jonka puristussuhde on poikkeuksellisen korkea 14,0:1. Tällaisia lukemia on aikaisemmin nähty vain suorituskykyisissä kilpa-automoottoreissa, joita ei ole tarkoitettu jokapäiväiseen käyttöön. Mazda on nyt ylittänyt käytännöllisyyteen liittyvät esteet.

">

SKYACTIV-D -moottorin - 14:1 puristussuhde on dieselmoottorien saralla yksi matalimmista koko maailmassa.

Toinen Mazdan innovatiivisten moottorien uuden sukupolven jäsen on dieselmoottori: täysin uusi yhteispaineruiskutusta käyttävä SKYACTIV-D. Voimanlähteen puristussuhde on 14,0:1. Lukema on dieselmoottorien saralla yksi matalimmista koko maailmassa. SKYACTIV-D on myös ensimmäinen dieselvoimanlähde, joka noudattaa tiukkaa Euro 6 -päästönormia ilman kallista SCR-tekniikkaa (valikoitu katalyyttinen pelkistys) tai typpioksidikatalysaattoria.

Matala 14:1:n puristussuhde mahdollistaa palamisen ajoituksen optimoinnin. Kun puristussuhdetta lasketaan, puristuslämpötila ja paine yläkuolokohdassa vähenevät. Tämän seurauksena sytytys kestää kauemmin, vaikka polttoainetta ruiskututetaan lähellä yläkuolokohtaa, mikä tuottaa paremman ilman ja polttonesteen seoksen. Tämä lieventää typpioksidin ja noen muodostumista, koska palaminen on yhtenäisempää ilman paikallisia korkean lämpötilan alueita ja happivajauksia. Lisäksi ruiskutus ja palaminen lähellä yläkuolokohtaa tekevät dieselmoottorista erittäin taloudellisen. Työn suhde on suurempi kuin dieselmoottorissa, jossa on korkea puristussuhde.

Yksinkertaisesti sanottuna, optimoitu palamisen ajoitus tarkoittaa sitä, että SKYACTIV-D -moottori hyödyntää polttoaineessa olevaa energiaa paremmin. Se on pääsyy sille, että polttoaineen kulutus on vähentynyt 20 prosenttia.

">

2.2 SKYACTIV-D muuttaa käsityksen dieselistä

Halusimme kehittää maailmaa muuttavaa moottoriteknologiaa ja onnistuimme siinä.