Rotary-eli kiertomäntämoottori

Rotary-moottori, joka tunnetaan myös wankelmoottorin nimellä, on yksi Mazdan uraauurtavimmista kehityksen kohteista.

1950-luvulla kehitelty wankelmoottori oli ilmestyessään monen autovalmistajan mielenkiinnon kohde, mutta valmistajista ainoastaan Mazda on jatkanut moottorin kehitystyötä aina nykypäivään asti. Mazda oli myös ensimmäinen, joka toi vuonna 1967 markkinoille tehdasvalmisteisen rotary-moottorilla toimivan auton. Kaksipaikkainen Mazda Cosmo Sport saavutti rotary-moottorilla huimat 110 hevosvoimaa ja sen huippunopeus oli 185 km/h. Seuraavana vuonna mallista ilmestyi jo kehitelty versio, jossa hevosvoimia oli 128 ja huippunopeuskin täydet 200 km/h.

Vuosikymmenten kehityksen jälkeen vuonna 2003 Mazda julkaisi uusitun ja parannellun Renesis rotary-moottorin, joka on tehokkaampi ja kulutukseltaan taloudellisempi kuin edeltäjänsä. Uutta moottoria Mazda on käyttänyt muun muassa RX-8 -mallissaan.

Mazda on ainoa Le Mansin 24h -kilpailun voittanut Japanilainen autonvalmistaja

Entisöity Mazda 787B palasi Le Mansiin vuonna 2011 voiton 20-vuotisjuhlan kunniaksi. Katso kuinka legendaarinen kuljettaja ja auto kohtaavaat uudelleen. Wankel moottorinen 787B on todiste Mazdan periksiantamattomuudesta ja kunnianhimosta tehdä asioita eri tavalla. Mazda saavutti sen mitä kaikki muut Japanilaiset valmistajat yrittävät vielä tänä päivänä.