SÄHKÖAUTO DIESEL- JA BENSIINIAUTON VAIHTOEHTONA

SÄHKÖAUTO DIESEL- JA BENSIINIAUTON VAIHTOEHTONA

Sähköauto on erittäin mielenkiintoinen vaihtoehto moderneille diesel- ja bensiiniautoille. Sähköinen voimalinja on ekologinen, käyttökustannuksiltaan edullinen ja toimintavarma. Alhaisten käyttö- ja huoltokustannusten ansiosta se on hyvä työkalu ammattikäyttöön.

Sähköautot ja niihin liittyvä sähköinen liikkuminen ovat tärkein askel koko autoteollisuuden historiassa. Sähköinen voimalinja poistaa nykyautojen suurimmat heikkoudet – haitalliset pakokaasut ja hiilidioksidipäästöt, sekä modernien ja monimutkaisten moottoreiden ja lisälaitteiden kalliit huolto- ja korjauskustannukset. Sähköinen liikkuvuus tarjoaa myös mahdollisuuden entistä käyttäjäystävällisempiin autoihin.

 

SÄHKÖAUTO – MITEN SE ON TEHTY?

Sähköautoissa on samanlainen kori kuin polttomoottoriautoissa. Auton pohja on kuitenkin suunniteltu eri tavalla. Tärkein asia korisuunnittelussa on mahdollistaa painavien akkujen sijoittaminen oikeaan paikkaan. Selkeimmät visuaaliset eroavaisuudet sähkö- ja polttomoottoriautojen välillä on keulasta jäähdyttimen säleikön ja puskurin ilmanottoaukkojen puuttuminen. Takaosassa puolestaan ei ole pakoputkien päitä puskurissa. Suunnittelusta riippuen sähköautoissa käytetään yleisesti tahtimoottoria tai induktiomoottoria, jota pyöritetään korkeajännitteisellä vaihtovirralla (esim. 360 V). Rakenne on yksinkertainen ja se sisältää vain muutamia komponentteja, joista vain roottori liikkuu. Yksinkertainen rakenne parantaa luotettavuutta. Sähkömoottori toimii yhdessä invertterin kanssa. Jälkimmäinen on sähkölaite, joka muuntaa akulta tulevan tasajännitteen vaihtojännitteeksi ja voi säädellä jännitteen taajuutta (taajuudella säädetään moottorin vääntöä). Joissakin autoissa voimalinjaa jäähdytetään ilmalla tai jäähdytysnesteellä. Sähköinen voimalinja on kokonaisuudessaan pieni – sitä voisi verrata koripalloon. Voiko niin pieni moottori tarjota riittävän tehon ja suorituskyvyn?

Tarkastelkaamme esimerkkiä. Mazdan ensimmäinen sähköauto, Mazda MX-30, on varustettu 145-hevosvoimaisella e-SKYACTIV145-sähkömoottorilla. Moottorin korkea teho tarjoaa loistavan suorituskyvyn. Sähköjärjestelmä hoitaa sekä voimalinjan että muiden sähkölaitteiden toimintaa. Tehokas Mazda MX-30 kiihtyy sadan kilometrin tuntinopeuteen alle 9,7 sekunnissa. Moottorin pieni koko mahdollistaa sen sijoittamisen lähelle vetävää etu- tai taka-akselia. Tässä auttaa myös perinteisen vaihteiston puuttuminen. Sen sijaan autosta löytyy kiinteällä välityksellä varustettu alennusvaihde. Tyypillisesti tämä koostuu suljetussa kotelossa öljyssä pyörivistä useista hammaspyöristä.

Sähköautossa tilaa vie paljon litiumioniakusto, joka voi painaa 200–300 kiloa. Mitä enemmän akustossa on soluja, sitä pidempi on toimintamatka. Tämä on erittäin tärkeää. Sähköisen Mazda MX-30:n litiumioniakuston kapasiteetti on 35,5 kWh. Akku on painava, mutta solut ovat pieniä. Tästä johtuen se on sijoitettu suoraa ohjaamon alapuolelle. Se ei vie matkustamosta tilaa ja samalla sillä on positiivinen vaikutus auton painopisteeseen. Litiumioniakustoa jäähdytetään ja lämmitetään nestekierrolla. Tällä varmistetaan täysi suorituskyky kesän ja talven suurissakin lämpötilavaihteluissa.

Mikä muu erottaa sähköauton ja polttomoottoriauton toisistaan? Sähköautossa on vain kaksi poljinta – jarru ja kaasu. Ajaminen tapahtuu kuin automaattivaihteisella autolla. Ajosuunta (eteenpäin, taaksepäin) valitaan kepillä tai napilla. Mittaristossa ei ole kierroslukumittaria, mutta sen sijaan akun varaustilan näyttö. Yleisesti kuljettajalle näytetään myös, kuinka pitkälle jäljellä olevalla varauksella voi ajaa. Myöskään polttoaineluukkua- tai tankkia ei ymmärrettävästi ole olemassa. Latausluukku puolestaan voidaan sijoittaa sopivaan paikkaan, eli tarvittaessa vaikka auton etuosaan. Varustelun suhteen sähköauto ei poikkea muista moderneista autoista. Sähköinen Mazda MX-30 voi ylpeillä kattavalla turvavarustelullaan (i-ACTIVSENSE-paketti), multimedialaitteilla (navigointi, HUD-näyttö, ajotietokone, äänentoistojärjestelmä) sekä mukavuusvarusteilla (ilmastointi, lämmitys). Voimalinjan pieni koko helpottaa ohjaamon tehokasta suunnittelua ja mahdollistaa paremman tilantarjonnan. Suunnittelun vapauden ansiosta MX-30:n kylkilinja on ainutlaatuinen ja se tarjoaa helpon pääsyn sisätiloihin persoonallisella Freestyle-oviratkaisulla. Pitkän akselivälin (2 655 mm) ansiosta sekä kuljettajalla että matkustajilla on runsaasti tilaa käytettävissään. Sähköautot varustetaan myös matalan vierintävastuksen ekorenkailla energiankulutuksen pienentämiseksi.

 

PAKOKAASUJEN PÄÄSTÖT JA EPÄPUHTAUDET – SÄHKÖAUTO VASTAAN DIESEL JA BENSIINI

Maapallon lämpeneminen CO2-päästöjen johdosta on fakta. Niin on myös kaupunkien voimakas saastuminen, mikä edistää savusumujen muodostumista. Tämä puolestaan aiheuttaa lukuisia sairauksia. Polttomoottorien synnyttämät pakokaasut ovat sylinterissä tapahtuva kemiallisen prosessin tulosta. Polttoaine-ilmaseos ei koskaan pala täysin. Tästä johtuen pakokaasut sisältävät hiilivetyjä ja näiden johdannaisia kuten hiilidioksidia, rikkioksideja sekä nokea (erityisesti dieselmoottorit). Pakokaasut sisältävät paljon ihmisen terveydelle vaarallisia aineita. Tällaisia ovat erityisesti typen oksidit, rikkioksidit, lyijy, noki, savu, tuhka metaani, ammoniakki ja raskasmetallit.

Samaan aikaan sähköauto ei aiheuta mitään paikallispäästöjä. Jopa jarrupölyä syntyy polttomoottoriautoja vähemmän, sillä sähköautoissa hyödynnetään regeneratiivista jarruttamista. Jarrutuksissa liike-energiaa otetaan talteen sähkömoottoreiden avulla ja sillä ladataan akustoa. Monet suuret maat investoivat uusiutuvista lähteistä saatavaan vihreään energiaan. Tämän ansiosta sähköautotkin voidaan ladata puhtaalla energialla arviolta kymmenen vuoden päästä. Sähköauton ostaminen ei tarkoita pelkästään omasta mukavuudesta ja edullisista käyttökustannuksista huolehtimista. Se on sijoitus yhteisen hyvän ja luonnollisen elinympäristön puolesta.

 

HUOLTO JA KORJAUKSET – SÄHKÖAUTO VASTAAN DIESEL JA BENSIINI

Diesel- ja bensiiniautot vaativat säännöllisiä ja kalliita huoltoja. On öljynvaihto (moottoriöljyn ja öljysuodattimen vaihtaminen), ilmansuodattimen vaihto, polttoainesuodattimen vaihto ja jakopäänhihnan vaihto asiaan kuuluvilla osilla. Erikoishuoltoa vaativat kalliit komponentit kuten dieselhiukkassuodattimet (DPF ja GPF), polttoainesuuttimet, turboahtimet ja pakokaasujen takaisinkierrätyksen venttiili. Tietyn ajan päästä nämä täytyy vaihtaa uusiin. Sähköauton huolto on edullista. Mitä sähköauton kuljettajan pitää muistaa? Lisätä lasinpesunestettä, huollattaa ilmastointi (sisältäen ilmansuodattimen vaihdon), vaihtaa lasinpyyhkijät, jarrunesteet, renkaat ja pyörien suuntaus kuten kaikissa muissakin autoissa. Sähköauto ei tarvitse erityistä kallista alustaa. Sähköinen Mazda MX-30 hyödyntää yksinkertaista, hyväksi todettua ja kestävää alustaratkaisua, joka koostuu monivarsituennasta edessä ja yhdystukiakselistosta takana. Tämä tarkoittaa myös alhaisia huoltokustannuksia.

 

KÄYTTÖKUSTANNUKSET – SÄHKÖAUTO VASTAAN DIESEL JA BENSIINI

Tehokkaan täyssähköisen Mazda MX-30 keskimääräinen energiankulutus on 19 kWh/100 km. Kotona lataaminen latauslaitteella kestää noin 3–4 tuntia. Auto voidaan ladata myös normaalista 230V verkkovirtapistokkeesta (se kestää useita tunteja). Lataaminen julkisilla nopeilla DC-asemilla 20%:sta - 80 %:iin kestää noin 30-40 minuuttia. Julkisten asemien hinnoitteluissa on isoja eroja – osa on edelleen ilmaisia, osasta maksetaan käytetyn ajan perusteella ja osan veloitus perustuu ladattuun energiaan. Lisäksi samalla asemalla voi ladata eri operaattoreiden kautta eri hintaan.

Sähköauton omistamisessa on monia hyviä puolia. Se tarjoaa miellyttävän ajokokemuksen, helpon käytettävyyden ja mahdollisuuden käyttää moderneja teknisiä ratkaisuja. Sähköauton käyttökustannukset ovat erittäin alhaiset, mikä tekee siitä erityisen suositeltavan yrityskäyttöön. Sähköauton hankinta on myös panostus luonnon ja Maapallon hyvinvointiin. Se on mahdollisuus olla mukana autovallankumouksen kärkijoukoissa.

Mazdan ensimmäinen sähköauto, Mazda MX-30, on yksi mielenkiintoisimmista autoista markkinoilla. Omintakeinen ja trendikäs muotoilu, erinomainen varustelu, mukavuus ja korkean tason turvallisuus ovat syitä tutustua tähän autoon paremmin.

 

Suosittelemme lukemaan sähköautoihin liittyviä artikkeleita:

LÄHETÄ MAZDA MX-30 HINNASTO JA ESITE KÄTEVÄSTI SÄHKÖPOSTIISI