Mazda stories

AUTOT JA VÄRIT ITSEILMAISUN VÄLINEINÄ

Autot ja värit itseilmaisun välineinä

Monet kiinnittävät ensiksi huomiota auton väriin ja tarkastelevat vasta sitten sen muotoa ja yksityiskohtia. Väri voi antaa autolle luonnetta, saada sen erottumaan joukosta tai kätkeä sen kaupunkimaisemaan. Sitäkin tärkeämpää on ehkä se, että värivaihtoehdot antavat asiakkaalle mahdollisuuden ilmaista jotain itsestään tai suhteesta autoonsa. Sen suhteen kautta määrittyy myös kaikkia Mazda-malleja innoittava jinba ittai eli ajatus auton ja kuljettajan ykseydestä. 

Edistyksellisyys näkyy Mazdan väritarjonnassa aina sen varhaisimpia malleja myöten. Yrityksen ensimmäinen sarjatuotettu henkilöauto Mazda R360 Coupé tuli markkinoille vuonna 1960, ja jo silloin asiakkaiden iloksi tarjottiin paljon eloisia ja virkistäviä värejä, kuten mintunvihreä, taivaansininen ja kirkkaanpunainen. Mallia sai jopa kaksivärisenä, mikä oli harvinaisuus edullisten pienautojen joukossa. Tulevina vuosina Mazda jatkoi epätavallisten ja edistyksellisten värivaihtoehtojen tarjoamista koko valikoimassaan. Legendaarinen Mazda Luce oli esimerkiksi tarjolla loistokkaan kultaisena ja hopeisena. Mazda MX-5 puolestaan on tuonut eläväisiä värejä Euroopan kaduille jo yli 30 vuoden ajan. Tämän huippukuuluisan avourheiluauton fanit ovat saaneet valita monista ainutlaatuisista sävyistä, joihin lukeutuvat perinteinen ja hienostunut vihreä ”Racing Green” sekä liekehtivän oranssi 30vuotisjuhlaväri ”Racing Orange”.

 

 

Ihmiset valitsevat usein autoonsa sen värin, jonka he tuntevat vastaavan persoonallisuuttaan. Esimerkiksi länsimaisessa kulttuurissa punainen kielii rohkeudesta ja dynamiikasta, ja sillä onkin aina ollut erityinen merkitys Mazdalle ja sen merkkiuskollisille asiakkaille. Tummemmat sävyt, kuten sininen ”Deep Crystal Blue”, ilmaisevat puolestaan tyyntä hienostuneisuutta. Musta edustaa yksilöllisyyttä ja itsevarmuutta, siinä missä vihreä kertoo luonnollisesta, rennosta ja iloisesta luonteesta. Kirkkaat ja voimakkaat värit viittaavat yleensä nuoruuden leikkisyyteen, kun taas neutraalit ja tummat värit henkivät tyylikkyyttä ja itsehillintää. Limenvihreän urheiluauton ajaminen on huomiota herättävä rohkea kannanotto, kun taas Mazda CX-30 -katumaasturi Polymetal Gray -värissä viittaa hillitympään makuun. 

 

 

Mitkä väritrendit sitten hallitsevat? Se riippuu paikasta. Kulttuurilliset perinteet ja arvot vaikuttavat värivalintoihin merkittävästi tietyillä markkina-alueilla. Esimerkiksi vuonna 2020 musta oli toiseksi suosituin vaihtoehto koko maailman mittakaavassa. Tarkempi tarkastelu kuitenkin paljastaa, että Euroopassa ja Japanissa 20 % uusista rekisteröidyistä autoista on mustia, Etelä-Amerikassa 10 % ja Intiassa vain noin 2 %. Valkoinen puolestaan on tilastojen kärjessä kaikkialla muualla paitsi Euroopassa.

 

 

Euroopassa ovat viime aikoina vallanneet alaa neutraalit värit, ja vuonna 2020 uusista autoista harmaita oli peräti 29 %. Harmaa on ollut jo muutamien vuosien ajan erittäin suosittu väri muodin, teknologian ja muotoilun aloilla, eikä sen vauhti näytä hidastuvan. Nimekkäät muotimallit ovat värjänneet hiuksensa harmaiksi, ja aihetunnistetta grannyhair (”mummohiukset”) on käytetty Instagramissa yli 360 000 kertaa. Tunnettu Yhdysvaltalainen väreihin erikoistunut yritys Pantone jopa valitsi ”Ultimate Greyn” eli täydellisen harmaan parhaiden väriensä joukkoon vuonna 2020. Yrityksen mukaan se on sävy, joka edustaa voimaa, lannistumattomuutta ja totuuden, tiedon sekä viisauden tavoittelua. Epävarmoina aikoina harmaa luo tunnetta johdonmukaisuudesta ja turvallisuudesta. Jotenkin se on yhtä aikaa sekä ajaton että erittäin moderni ja siksi täydellinen valinta auton kaltaiselle pitkäaikaissijoitukselle. Harmaiden mallien kysyntä pysyy korkeana, joten Mazda on laajentanut palettiaan sen osalta tarjotakseen asiakkaille entistä enemmän valinnanvaraa. ”Polymetal Gray Metallic” ja ”Machine Gray” ovat ainutlaatuisia mutta silti hillittyjä värejä, jotka antavat auton ostajalle mahdollisuuden ilmaista mieltymystään kauniisiin mittasuhteisiin, virtaaviin linjoihin ja hätkähdyttäviin muotoihin. 

 

 

Mazda on sitoutunut luomaan värivaihtoehtoja, jotka innoittavat monella tapaa. Värejä on tarjolla 12 aina silkkisen valkoisesta ”Arctic Whitesta” mustaan ”Jet Blackiin”, ja lisäksi Mazda MX30:stä1 on tarjolla kolme erilaista kolmiväriversiota. Mazdan vesipohjainen maalausmenetelmä Aqua Tech Paint System vähentää maalausprosessissa syntyvien orgaanisten yhdisteiden (VOC, Volatile Organic Compound), kaasujen, pienhiukkasten ja hiilidioksidipäästöjen määrää. Sen VOC- ja CO2-päästöt ovat niin matalat, että Mazdan Aqua Tech Paint System on yksi maailman ympäristöystävällisimmistä maalausmenetelmistä. Mazdalla on kaksi tunnusomaista merkkiväriä, harmaa ”Machine Gray” ja punainen ”Soul Red Crystal”, joita varten se kehitti uuden ja hienostuneen maalaustekniikan. Tekniikan nimi Takuminuri on muodostettu japaninkielisistä sanoista, jotka tarkoittavat käsityömestaria (takumi) ja maalaustyötä (nuri). Käytännössä Mazda opettaa maalausrobottinsa jäljentämään eksperttiensä tekniikoita ja siirtää siten artesaanityön vaikutelman sarjatuotantoon. Yhdessä korkealuokkaisen värivalikoiman kanssa nämä innovaatiot ovat Mazdan tapa juhlistaa värien kauneutta niiden kaikissa sävyissä.

 

 


1Mazda MX-30 e-Skyactiv: WLTP sähkönkulutus (yhdistetty) 19 kWh/100km; WLTP CO2 päästöt (yhdistetty) 0 g/km. Arvot perustuvat WLTP-mittaustapaan.