Hinnat alkaen 57 390 €
Mazda CX-80
SUV
Hinnat alkaen 57 390 €
SUV
Hinnat alkaen 53 390€
SUV
Hinnat alkaen 42 106€
SUV
Hinnat alkaen 33 391 €
SUV
Hinnat alkaen 36 426€
Sedan | Wagon
Hinnat alkaen 30 390€
Hatchback | Sedan
Hinnat alkaen 23 395€
Hatchback
Hinnat alkaen 34 998 €
Roadster
Hinnat alkaen 44 983€
RF
Hinnat alkaen 39 500€
Lataushybridi
Tutustu Mazda malleihin ja lataa itsellesi PDF -hinnasto.
Lataa HinnastoKatso ajankohtaiset Mazda-malliston tarjoukset.
NÄYTÄ TARJOUKSETEtsi paikallinen Mazda-jälleenmyyjäsi ja ota yhteyttä jo tänään.
ETSI OMASILuo täydellinen Mazdasi valitsemalla väri ja muut vaihtoehdot.
ALOITA RAKENTAMINENYksityisleasing on edullinen ja riskitön tapa hankkia uusi auto.
KATSO HINNASTONykyautojen kuljettajat törmäävät jatkuvasti valmistajien käyttämiin lyhenteisiin, joiden tulkinta vaatii aikaa ja vaivaa. Monet tietävät, mitä ABS, ESP tai AEB tarkoittavat, mutta teknologian nopea kehitys on lisännyt sanavarastoon kolme uutta lyhennettä – HEV, MHEV ja PHEV.
Tällä hetkellä automarkkinoilla on kolme erilaista hybridijärjestelmää: HEV (hybridi, Hybrid Electric Vehicle), MHEV (kevythybridi, Mild Hybrid Electric Vehicle) ja PHEV (lataushybridi, pistokehybridi, Plug-In Hybrid Electric Vehicle).
Kullakin näistä hybridijärjestelmistä on erilainen suorituskyky, hankintahinta ja jopa käyttötarkoitus. Myös niiden lataustavat eroavat toisistaan, mutta kaikkien hybridiajoneuvojen tavoitteena on tehokkuus ja liikenteen päästöjen vähentäminen.
Tämä on tällä hetkellä yleisimmin käytetty hybridijärjestelmä. Se koostuu polttomoottorista ja sähkömoottorista. Molempien moottoreiden yhdistelmää tukee auton tavaratilassa (tai takaistuinten alla) oleva akku, joka varastoi sähköenergiaa tukemaan tai mahdollistamaan ajoneuvon ajamisen sähkökäyttöisenä.
Toisin kuin perinteiset sähköautot, joita on ladattava jatkuvasti, tämän mallin tapauksessa hybridiauton lataus tapahtuu ajossa käyttämällä generaattoria ja jarrutuksen aikana varastoitavaa energiaa. Pienillä nopeuksilla tai ruuhkassa auto ei käytä polttomoottoria, vaan hyödyntää sen sijaan akkuun varastoitua sähköä.
Tämä on rakenteeltaan yksinkertaisin hybridijärjestelmä, jossa polttomoottorilla on päärooli, mutta 24V tai 48V akku, sekä tehokkaampi generaattori ja startti, antavat sille lisäpotkua. Nämä laitteet auttavat varmistamaan tasaisemman kiihtyvyyden, helpottavat moottorin käynnistämistä, tuottavat tarvittavaa energiaa ajoneuvon järjestelmiin ja vähentävät polttoaineen kulutusta ja hiilidioksidipäästöjä. Vaikka kevythybridiautoja ei voi käyttää pelkästään sähköllä, niiden kokoonpanosta ja muista parametreista riippuen moottori voidaan sammuttaa tietyssä nopeudessa tai alamäessä ja käynnistää uudelleen välittömästi kaasupoljinta painamalla.
Lataushybridi on tällä hetkellä teknisesti edistynein hybridijärjestelmä. Lataushybridiä voidaan käyttää kuten perinteistä polttomoottorilla tai muulla hybridijärjestelmällä varustettua autoa, mutta halutessaan kuljettaja voi valita pelkän sähköisen ajotilan vain nappia painamalla. Näissä malleissa käytetään samaa poltto- ja sähkömoottorikokoonpanoa kuin itselataavassa hybridissä. Ainoa ero on se, että tämäntyyppisissä hybrideissä on paljon suurempi akkukapasiteetti, minkä ansiosta ne pystyvät kulkemaan 20–100 kilometrin matkan pelkällä sähkökäytöllä. Mazda CX-60 PHEV pystyy kulkemaan jopa 63 kilometriä pelkällä sähköllä.
Suurin etu lataushybrideissä on se, että auto ei pysähdy akun tyhjentyessä. Lataushybridi yksinkertaisesti kytkee polttomoottorin päälle ja jatkaa matkaa. Luonnollisesti kuljettajan pitää löytää latausasema tai odottaa kotiin pääsyä, ennen kuin voi taas nauttia sähköajon nautinnoista.
Suositeltavin lataustapa on hankkia latausasema kotiin, jolloin lataamiseen käytetään ladattaville hybrideille suunniteltua pistorasiaa ja pistoketta, ja auton voi helposti ladata esimerkiksi yön aikana. Myös julkisia latausasemia voi käyttää lataamiseen, niitä löytyy esimerkiksi kauppakeskuksista tai pysäköintialueilta, ja niitä rakennetaan jatkuvasti lisää.
Kotitalouspistorasiasta tai lämmitystolpasta lataaminen ei ole suositeltavaa ja soveltuu vain tilapäiseen käyttöön, ja tuolloinkin pistorasian sähköturvallisuus tulisi varmistaa ensin ettei vaaratilanteita synny.
Moni saattaa myös samalla pohtia kuinka paljon hybridiauton lataus tulee maksamaan. Tämä riippuu aina siitä missä sähköautoa lataa, sillä hybridiauton latauksen hinta määräytyy aina sähköntarjoajan hinnaston mukaan ja julkisilla latauspaikoilla on omat hinnastonsa.
Tilaa Mazda uutiskirje ja pysyt ajan tasalla tuoreista uutisista.