UKK – VASTAUKSIA KYSYMYKSIISI

Teillä kohtaa yhä useampia sähköajoneuvoja, ja täyssähköautot ovat käsillä olevan, kiehtovan liikkuvuuden vallankumouksen viimeisin kehitysaskel. Monet ovat vaikuttuneita sähköajoneuvojen (EV) tarjoamista eduista, mutta eivät ole vielä ajaneet tai eivät vielä omista sellaista. Esitämme seuraavassa joitakin usein kysyttyjä kysymyksiä ja vastauksia niihin.

  • Sinun ei tarvitse itse hakea sähköautoille myönnettävää hankintatukea, jälleenmyyjä tekee sen puolestasi auton oston yhteydessä.

  • "Tilausten vastaanotto alkaa suunnitelmiemme mukaan keväällä 2020. Rekisteröitymällä saat lisätietoja Mazdan ensimmäisen sähköajoneuvon tilaamisesta ennen sen saapumista liikkeisiin vuoden 2020 syksyllä."

    ENNAKOTILAA OMA MAZDA MX-30 >

  • "Rekisteröidy ja saat lisätietoja mahdollisuuksista nähdä täysin uusi Mazda MX-30 ennen sen myynnin alkamista vuoden 2020 syksyllä."

    ENNAKOTILAA OMA MAZDA MX-30 >

  • "Auto on koeajettavana paikallisella jälleenmyyjälläsi vuoden 2020 syksyllä. Suosittelemme rekisteröitymään, jotta saat lisätietoja ja päivityksiä julkaisemisen lähestyessä."

    LUE LISÄÄ JA ENNAKOTILAA OMASI >

  • Toimintamatkan odotetaan olevan 200 km (WLTP)* (tyyppihyväksyntä valmistuu julkistamisen lähestyessä).

  • "Kyllä. Toimintamatka riippuu säästä, ajonopeudestasi ja sähköisten ominaisuuksien, kuten ilmastoinnin tai istuinlämmittimien, käyttämisestä autossa."

  • "Kyllä. Täysin uuden Mazda MX-30:n akulla on 8 vuoden tai 160 000 kilometrin takuu ensin täyttyvän mukaisesti. Odottamattoman vian ilmetessä takuu kattaa kaikki akun korjauksen ja/tai vaihtamisen kustannukset. "

  • "Se on helppoa ja tapahtuu samalla tavalla kuin kaikkien muiden sähköajoneuvojen lataaminen. Lataus tapahtuu liittämällä ajoneuvo kotilatausasemaan tai mihin tahansa alueellasi olevaan julkiseen latauspisteeseen. Kotilatausaseman käyttäminen on erittäin suositeltavaa, koska lataaminen tapahtuu silloin kätevästi kotioloissa. Voit myös liittää sen tavanomaiseen seinäpistokkeeseen, vaikka kyseessä onkin hitain latausmenetelmä, eikä sitä suositella säännölliseksi lataustavaksi."

  • "Ajoneuvo voidaan ladata missä tahansa julkisessa latausasemassa, joka on varustettu CCS- tai Type 2 -pistokkeella. Se voidaan myös ladata kotilatausasemaa tai tavallista sähköpistorasiaa käyttämällä."

  • "Latausaika riippuu siitä, miten lataat akkua. Tien päällä ollessasi 50 kW:n pikalatausasemaa käyttäen lataaminen voi kestää jopa vain 40 minuuttia. Vähemmän tehokasta latausasemaa (esim. 22 kW) käyttäen lataus voi kestää 4,5 tuntia. Lataaminen yön aikana kotona tavallisesta sähköpistorasiasta voi olla valmis niinkin lyhyessä ajassa kuin 14,3 tuntia*, jolloin myös sinä ehdit lataamaan omat akkusi."

    * Latausajat on arvioitu käyttäen normaaleja olosuhteita ja riippuvat mm. lämpötilasta ja sähkön toimittajasta. 

  • Kyllä. Kun annat auton jarruttaa itsestään tai painat jarrupoljinta järjestelmä kerää talteen energiaa, jota käytetään akkujen lataamiseen. Tämä puolestaan lisää auton toimintamatkaa. Jarruttamisen tunne on samankaltainen, kuin jos vaihtaisit alemmalle vaihteelle tavallisessa autossa.

  • WLTP yhdistetty kulutus 19kWh/200km ja WLTP kaupunkiajon kulutus 14.5kWh/100km.

  • Sähköautoissa ei ole vaihteita vaan voima siirtyy suoraan vetäviin pyöriin. Painat vain kiihdytyspoljinta ja auto vastaa siihen välittömästi ja vaivattomasti. Se tarjoaa puhdasta ja tehokasta suorituskykyä ilman päästöjä.

  • Sähköautoissa ei ole vaihteita, koska ne saavat voimansa suoraan sähkömoottorista. Vauhti riippuu siitä kuinka paljon painat kiihdytyspoljinta. Kytkintä ei tarvita, koska sähkömoottori tuottaa vääntöä välittömästi.

  • Sähköautojen ja hybridien akut voidaan kierrättää. Kevyet ja pitkäkestoiset akut ovat samanlaisia litiumioniakkuja, kuin mitä esimerkiksi kannettavissa tietokoneissa ja puhelimissa.

  • Sähköautossa ei ole pakoputkea eikä se tuota päästöjä, joten se voidaan aidosti luokitella päästöttömäksi ajoneuvoksi. Tämä on erityisen hyödyllistä kaupunkiympäristöissä, joissa ilmansaasteet ovat iso ongelma.

  • AC eli vaihtovirtalatauksella viitataan auton lataamiseen esimerkiksi kotona tai työpaikalla suoraan normaalista sähköverkostas. Kotilatausta varten Mazda MX-30 käyttää Type 2 pistoketta, joka on yleisin tapa ladata autoa verkkovirrasta.

    DC tasavirtalataus eli pikatalaus onnistuu tähän erikoistuneilla pikalatausasemilla. Pikalataukseen soveltuva CSS kaapelit löydät aina latausasemien pikalatureista.

Katso video ja tutustu tarkemmin uuden Mazda MX-30:n muotoiluun