Mobiilioperaattorit eri puolilla Eurooppaa sulkevat asteittain 2G- (GSM) ja 3G- (UMTS) verkkoja siirtyessään nopeampiin, kehittyneempiin teknologioihin kuten 4G ja 5G. Joissain maissa verkot on jo poistettu käytöstä, kun taas toisissa niiden sulkeminen tapahtuu lähivuosina. Muutokset ovat kansallisten operaattoreiden päätöksiä, eivätkä Mazda tai muut autonvalmistajat voi niihin vaikuttaa.
2G- ja 3G-verkkojen sulkeminen vaikuttaa tiettyjen Mazda-ajoneuvojen eCall*-järjestelmään. Ostopaikalla/maalla ei ole merkitystä – ajoneuvosi on vaikutuksen alainen myös silloin, kun ajat Euroopassa alueilla, joissa 2G- ja 3G-verkkoja ei enää ole saatavilla.
eCall*-järjestelmä ottaa automaattisesti tai manuaalisesti yhteyden hätäkeskukseen vakavan onnettomuuden sattuessa. 2G- ja 3G-verkkojen sulkeminen estää sen toiminnan autoissa, joissa eCall* perustuu yksinomaan näihin verkkoihin.
Aiemmin EU-asetus (EU) 2018/858 velvoitti valmistajia käyttämään näitä teknologioita vuoden 2024 loppuun asti ja mahdollisti käytön joissain tapauksissa vuoden 2027 loppuun asti. Tästä syystä kaikki tällä hetkellä käytössä olevat Mazdat on varustettu eCall*-järjestelmällä, joka tukeutuu yksin 2G- ja 3G-verkkoihin. Kun operaattorit sulkevat nämä verkot, ajoneuvot eivät enää voi yhdistää hätäkeskukseen niillä alueilla, joissa 2G/3G ei ole käytettävissä, vaikka autot ovat täyttäneet lainsäädännön vaatimukset tyyppihyväksynnän aikaan.
• Mazda2 Hybrid; tuotannon aloitus joulukuu 2021
• Mazda3; tuotannon aloitus marraskuu 2018
• Mazda6e; tuotannon aloitus maaliskuu 2025
• Mazda MX-30 & MX-30 R-EV; tuotannon aloitus toukokuu 2020
• Mazda CX-30; tuotannon aloitus huhtikuu 2019
• Mazda CX-60; tuotannon aloitus kesäkuu 2022
• Mazda CX-80; tuotannon aloitus kesäkuu 2024
Aikataulut vaihtelevat kansallisten mobiilioperaattorien mukaan.
Suosittelemme tarkistamaan verkkojen sulkemisen tarkat päivämäärät oman operaattorisi verkkosivuilta. Mazda on sitoutunut pitämään asiakkaansa ajan tasalla ja tukemaan heitä digitaalisen ympäristön muuttuessa. Jos sinulla on kysyttävää tai huolia liittyen ajoneuvoosi, ota yhteyttä paikalliseen Mazda-asiakaspalveluun.
* 2G- ja 3G-verkkojen asteittaisen sulkemisen vuoksi eCall-ominaisuuden saatavuus vaihtelee eri maissa ja riippuu paikallisista mobiilioperaattoreista.
Tilaa Mazda uutiskirje ja pysyt ajan tasalla tuoreista uutisista.