Kestomenestyjä. Omistajiensa rakastama CX-5 on ollut Mazdan menestyksen kulmakivi jo vuoden 2012 ensiesittelystään lähtien. Kahden sukupolven aikana niitä on myyty maailmanlaajuisesti jo lähemmäs viisi miljoonaa kappaletta.
Entistä terävämpi kokonaisuus. Täysin uusi CX-5 tuo kolmannen sukupolven myötä mukanaan uuden näyttävämmän ilmeen. Mazdan palkittu Kodo-muotoilu on nyt aiempaa terävämpi, ja uudet mittasuhteet – pidempi akseliväli, kasvanut raideleveys ja korkeampi keula – antavat autolle entistä tukevamman ja itsevarmemman olemuksen.
Vaikka uusi CX-5 on helppo tunnistaa siluetistaan, muutokset näkyvät erityisesti keulassa ja perässä. Keula on aiempaa korkeampi ja antaa kuljettajalle paremman tuntuman auton mittasuhteisiin. Takana mallin erottaa uudesta yksityiskohdasta: Mazda-logo on vaihtunut selkeään Mazda-nimeen takaluukussa.
Uudet mittasuhteet. Kasvanut akseliväli parantaa CX-5:n ajettavuutta. Kulku on vakaampaa. Entistä pidempi akseliväli kasvattaa luonnollisesti myös auton kokonaismittaa – tarkalleen ottaen 11,5 cm. Tämä luo lisää tilaa sekä takamatkustajille että tavaratilaan, mikä tekee uudistuneesta CX-5:stä päivittäisessä käytössä entistäkin käytännöllisemmän. Peräti 61 litralla kasvaneesta, 583-litraisesta tavaratilasta on toki iloa myös lomamatkoilla. Joustavuutta kuljetuksiin tuovat kolmessa osassa kaatuvat takaistuinten selkänojat. Myös entistä suurempaan kulmaan aukeavat takaovet parantavat arkikäytännöllisyyttä. Pituuden ohella CX-5 on saanut lisää leveyttä 1,5 cm ja korkeutta 3 cm.
Hienostuneempi ohjaamo. Mazdan ohjaamot ovat tunnetusti paikkoja, missä on helppo rauhoittua. Tämä tunne alkaa runsaista hienostuneista materiaaleista. Pelkistetty design luo ohjaamoon kuljettajakeskeisen, mutta samalla myös perheystävällisen ilmapiirin. Uudessa keskikonsolissa on nyt enemmän säilytystilaa, ja parempiin varustetasoihin saa avattavan panoraamakattoluukun, mikä korostaa matkustamon avaruutta. Kaikissa kolmessa eri varustetasossa – Centre-line, Exclusive-line ja Homura – on oma erilainen tyylinsä. Tyylikkään, mokkatyyppisiä elementtejä sisältävän keinonahkaverhoilun saa mustana tai mustavalkoisena, kun aito nahkaverhoilu on joko musta tai ruskea.
Kojelaudan ilme on muuttunut oleellisesti uuden kosketusnäytön ansiosta. Näytön koko on joko 12,9 tai 15,6 tuumaa ja sen valikoita voidaan muokata käyttäjän toiveiden mukaisesti. Ison näytön ansiosta monet toiminnot, kuten auton ympäristön näyttävä 360 asteen näkymä, ovat entistä paremmin kuljettajan nähtävissä. Suoraan kuljettajan edessä on tuttu ja selkeä 10,25-tuumainen digitaalinen mittaristo. Helppokäyttöiset ohjauspyörän painikkeet sisältävät useita toimintoja ajotilan valinnasta äänentoiston hallintaan.
Ensimmäinen. CX-5 on ensimmäinen Mazda, jossa otetaan käyttöön Google sisäänrakennettuna.[1],2 Järjestelmä tukee monia Googlen toimintoja, kuten tekoälypohjaista Gemini-assistenttia. Myös navigointi sujuu entistä paremmin reaaliaikaisen Googlen karttaohjelman avulla. Auton Google Maps voidaan myös synkronoida toimimaan yhdessä mobiililaitteiden kanssa. Ja tietysti Google Play -sovellukset tuovat mukanaan lukuisia uusia palveluita.
Uusi sydän. Konepellin alla uuden kolmannen sukupolven CX-5:n voimanlähteenä on nyt 2,5-litrainen e-Skyactiv G 141 -bensiinimoottori, joka on yhdistetty Mazdan kevythybriditeknologiaan. Järjestelmä käyttää mm. edistyksellistä brake-by-wire -järjestelmää, eli hybridijärjestelmä ottaa mahdollisimman tehokkaasti talteen jarrutusenergiaa. Kulutusta alentaa myös entistä paremmin vierivät renkaat. Uusi moottori parantaa myös CX-5:n ajomukavuutta oleellisesti. Edeltäjässä käytettyyn kaksilitraiseen moottoriin verrattuna uusi voimanlähde tarjoaa paremman arjen suorituskyvyn, enemmän voimaa sekä nopeamman vasteen kaasupolkimen painallukseen. Uusi moottori tarjoaa enemmän vääntöä jo matalilla kierroksilla, jonka ansiosta auto kiihtyy pehmeämmin, mikä parantaa ajomukavuutta. Moottori tuottaa tehoa 104 kW (141 hv) ja vääntöä 238 Nm. Moottorin jatkeena on aina kuusivaihteinen automaatti momentinmuuntimella.
Etu- tai nelivetoisena. Uuden sukupolven myötä CX-5:n alusta, jousitus ja ohjaus on päivitetty entistä paremmin eurooppalaisille teille sopiviksi. Tuloksena on mukavampi ja varmempi ajokokemus, jossa pehmeämpi jousitus ja parannettu iskunvaimennus korostuvat erityisesti Suomen teillä. Suomalaiset CX-5:n ostajat arvostavat varmasti myös 20,5 cm maavaraa, ja 2 000 kg vetokykyä.
Viisi tähteä. Siihen täysin uusi CX-5 tähtää Euro NCAP -törmäystestissä. Tuloksen saavuttamisessa auttavat uudistuneet ja modernit älykkäät turvallisuusjärjestelmät. Esimerkkejä kokonaan uusista ajoavustimista ovat kaistanvaihtoavustin sekä liikkeellelähtömuistutin, joka huomauttaa paikalleen jäävää kuljettajaa vihreän valon vaihtumisesta.
Kattava vakiovarustelu. Mazdan tapaan myös CX-5 on aina erittäin hyvin varusteltu. Kattokaiteet, sähköinen takaluukku, tuulilasin heijastusnäyttö, lämmitetty ohjauspyörä, sähkösäätöinen kuljettajan istuin sekä kaikki turvallisuusjärjestelmät ovat hinnaston aloittavassa Centre-linessä aina mukana. Exclusive-line lisää etumatkustajan istuimen sähkösäädöt, lämmitettävät takaistuimen reunapaikat ja matkustajat saavat nauttia Bosen3 upeasta kolmiulotteisesta äänentoistosta 12 kaiuttimen kautta. Homuran varusteisiin kuuluvat edellä mainittujen lisäksi esimerkiksi puskurien ja lokasuojien kiiltävän mustat koristeet, tuuletetut etuistuimet, adaptiiviset LED-ajovalot sekä sähköisen takaluukun hands free -toiminto.
Poikkeuksellista vastinetta rahalle. Ensimmäiset autot saapuvat joulukuussa. Erinomaisesti vakiovarustellun täysin uuden CX-5:n hinnat alkavat 39 390 eurosta. Kehittyneellä ja erottuvalla japanilaisella muotoilulla sekä parannetulla monikäyttöisyydellä varustettu täysin uusi Mazda CX-5 on suunniteltu nostamaan jokainen matka uudelle tasolle – minne tahansa tie viekin.
1 Google-sisäänrakennettuna: Google Maps, Google Gemini ja Google Play ovat käytettävissä ilmaisella kokeilujaksolla, jonka jälkeen palveluista veloitetaan tilausmaksu. Sovellusten käyttö edellyttää älypuhelinta, jossa on yhteensopiva iOS- (iOS on Ciscon tavaramerkki tai rekisteröity tavaramerkki Yhdysvalloissa ja muissa maissa ja sitä käytetään lisenssillä) tai Android™-käyttöjärjestelmä sekä mobiiliverkon tarjoajan SIM-kortti ja datapaketti. Saatavilla olevat sovellukset vaihtelevat maittain. Tilausmaksun yksityiskohdat ilmoitetaan myöhemmin. Kokeilujakson aikana ja sen jälkeen kaikki palvelut ovat käytettävissä myös älypuhelimen kautta, kun siinä on yhteensopiva iOS- tai Android-käyttöjärjestelmä sekä SIM-kortti ja datapaketti mobiiliverkon tarjoajalta. Lisäkustannuksia saattaa syntyä.
2 Google, Google Play, Gemini, Google Maps ja Android ovat Google LLC:n tavaramerkkejä. Saatavuus voi vaihdella laitteen, maan ja kielen mukaan.
3 Bose on Bose Corporationin rekisteröity tavaramerkki.