Hinnat alkaen 57 390 €
Mazda CX-80
SUV
Hinnat alkaen 57 390 €
SUV
Hinnat alkaen 53 390€
SUV
Hinnat alkaen 42 106€
SUV
Hinnat alkaen 33 391 €
SUV
Hinnat alkaen 36 426€
Sedan | Wagon
Hinnat alkaen 30 390€
Hatchback | Sedan
Hinnat alkaen 23 395€
Hatchback
Hinnat alkaen 34 998 €
Roadster
Hinnat alkaen 44 983€
RF
Hinnat alkaen 39 500€
Lataushybridi
Tutustu Mazda malleihin ja lataa itsellesi PDF -hinnasto.
Lataa HinnastoKatso ajankohtaiset Mazda-malliston tarjoukset.
NÄYTÄ TARJOUKSETEtsi paikallinen Mazda-jälleenmyyjäsi ja ota yhteyttä jo tänään.
ETSI OMASILuo täydellinen Mazdasi valitsemalla väri ja muut vaihtoehdot.
ALOITA RAKENTAMINENYksityisleasing on edullinen ja riskitön tapa hankkia uusi auto.
KATSO HINNASTOLöydä työsuhdeauto juuri sinun tarpeisiisi.
TUTUSTU LISÄÄSähköautot ovat seuraava vaihe autoilun kehityksessä – ei vallankumous, mutta kehitystä ja positiivinen muutos. Kiitos sähköistymisen, autot ovat ekologisia sekä ympäristöystävällisiä. Ne ovat myös paljon hauskempia ajaa ja edullisempia käyttää.
Sähköistyminen on positiivinen muutos, joka mahdollistaa haitallisten päästöjen vähentämisen ja ilmastonmuutoksen hidastamisen. Se antaa paljon uusia mahdollisuuksia suunnittelijoille, insinööreille sekä autonvalmistajille. Kaiken tämän lopputuloksena sähköautot ovat hauskempia, dynaamisempia ja moderneja.
Polttomoottoriautoissa käytetty moottori on iso ja painava. Se painaa vähintään 100 kiloa. Vaihteisto painaa myös useita kymmeniä kiloja. Moottoria avustavat lukuisat järjestelmät kuten jäähdytys, sähköjärjestelmät, moottorin ilmanotto sekä pakoputkisto. Ne on kytketty toisiinsa lukuisilla kumi- ja metalliosilla sekä sähköjohdoilla. Moottori, vaihteisto ja muut avustavat järjestelmät vievät paljon tilaa konepellin alla. Jäähdytin ja moottorin ilmanotto sanelevat auton keulan muodon. Takapyörillä vetävissä autoissa myös kardaani- ja vetoakselit vievät paljon tilaa.
Sähköautot antavat suunnittelijoille täysin uusia mahdollisuuksia. Erilainen jäähdytysjärjestelmä mahdollistaa keulan erilaisen muotoilun. Jäähdyttimet ja ilmaottoaukot ovat kadonneet sähköautoista. Tämä luo uusia mahdollisuuksia myös LED-tekniikalla toteutetuille valojärjestelmille. Tämän ansiosta olemme tekemisissä täysin uudenlaisen laadun kanssa. Pakoputkiston puuttumisen myötä pakoputken ulostuloja ei tarvita takapuskurissa.
Sähkömoottori on paljon polttomoottoria pienempi. Yhdessä invertterin kanssa se on samankokoinen kuin vesimeloni. Myös kiinteällä välityssuhteella varustettu alennusvaihde on kooltaan pieni. Moottori voidaan sijoittaa eri paikkoihin – joko etu- tai taka-akselille ilman kardaaniakselia tai ylimääräisiä vaihteita. Litiumioniakut painavat useita satoja kiloja, mutta ne ovat tasaisia. Sähköautovalmistajat sijoittavat akkusolut tasaisesti lattiaan matkustamon alapuolelle. Lopputulos on turvallinen, vähän tilaa vievä ja sillä on positiivinen vaikutus auton painopisteeseen.
Mazdan ensimmäinen sähköauto, MX-30, on esimerkki sähköistymisen mahdollistamasta modernista muotoilusta. Auto on suunniteltu KODO-muotoilun mukaisesti. Sillä on ilmeikäs siluetti, joka yhdistää SUV:n voimakkuuden dynaamiseen coupé-koriin. Korin linjat mahdollistavat valon ja varjojen leikin auton pinnoilla. Auton kauneutta korostavat modernit LED-tekniikalla toteutetut valot. Tämän mallin ainutlaatuinen yksityiskohta on sivuovi, joka koostuu kahdesta osasta. Kuljettajan ja etumatkustajan ovet aukeavat normaalisti. Takaistuimille kuljetaan puolestaan pienen lisäoven avulla, joka aukeaa vastakkaiseen suuntaan. Tämä ratkaisu varmistaa miellyttävän pääsyn sisätiloihin ilman dynaamisen kylkilinjan rikkomista.
Minkälaista on ajaa sähköautoa? Pitääkö johonkin tottua tai sopeutua? Ei. Sähköautolla ajaminen on samanlaista kuin automaattivaihteisella autolla. Tai oikeastaan jopa helpompaa, sillä vaihteita on vähemmän. Käyttäjän mukavuuden vuoksi valmistajat käyttävät automaattivaihteisista autoista tuttua vaihteenvalitsinta. Sillä valitaan ajosuunta (eteenpäin, taaksepäin) ja pysäköintivaihde. Autossa ei ole kytkintä, vain kaasu- ja jarrupoljin. Sähkömoottori tarjoaa hyvin ja tasaisen kiihtyvyyden. Kierroslukumittari ja polttoainemittari puuttuvat mittaristosta. Näiden paikalta löytyy mittari, joka näyttää akun varaustilan.
Sähköauton varustelu, kuten myös polttomoottoriauton, pitää sisällään ilmastoinnin, lämmityksen, monipuolisen multimediajärjestelmän ja monia muita mukavuuksia. Sisätilojen viimeistelyyn on tarjolla ylellisiä materiaaleja. Sähköautot ovat usein käytännöllisempiä kuin polttomoottoriautot tavaratilan tasaisen lattian ansiosta. Tällaisen ajoneuvon sisätilat voidaan myös suunnitella tilavammiksi ja mukavammiksi esimerkiksi keskitunnelin puuttumisen ansiosta.
Sähköauto on yhtä turvallinen kuin perinteinen polttomoottoriauto. Sen monipuoliset passiiviset SRS-turvajärjestelmät sisältävät airbageja sekä pyrotekniset turvavöiden esikiristimet. Sähköinen Mazda MX-30 tukee kuljettajalla monella tavalla. Autossa on monien muiden ominaisuuksien ohella tuulilasin heijastusnäyttö, joka näyttää ajon kannalta oleellisimmat tiedot ja varoitukset (sisältää navigoinnin). 360-asteen kamerajärjestelmä helpottaa pysäköintiä kaupungissa. ACC, adaptiivinen vakionopeudensäädin, helpottaa ajamista ruuhkassa. Adaptiiviset LED-ajovalot, jotka säätyvät valon määrää tieolosuhteiden mukaan helpottavat ajamista. Kuljettajan väsymyksen tunnistava järjestelmä on jatkuvasti valppaani. Nämä ovat vain muutama esimerkki järjestelmistä, joita autosta löytyy. Niitä ohjataan tutulla keskikonsolista löytyvällä käännettävällä ja painettavalla monitoimisäätimellä. Kuljettajalla on lisäksi käytettävissä kaksi monitoiminäyttöä.
Sähköauton hallintalaitteet on kehitetty noudattaen Mazdan Jinba Ittai -filosofiaa, joka perustuu kuljettajan ja ajoneuvon väliseen saumattomaan yhteyteen. Lisäksi autossa on hyödynnetty Skyactiv-sukupolven Mazdoista tuttuja ratkaisuja. Näiden mukaisesti myös auton vanteet, istuimet ja alustan rakenne on optimoitu varmistamaan tasapainoinen yhteistyö kuljettajan kanssa. Kaiken tämän ansiosta auton ajaminen on todellinen nautinto.
Sähköauton ostaja voi hyödyntää vuoden 2021 loppuun saakka valtion myöntämää sähköauton hankintatukea. Sähköautojen asukaspysäköinti on tietyissä kaupungeissa edullisempaa kuin polttomoottoriautoilla. Lisäksi sähköautoille kaavaillaan jatkuvasti lisää etuuksia, mikä tulee lisäämään niiden houkuttelevuutta.
Sähköauton akun lataaminen on huomattavasti edullisempaa kuin polttoaineen (bensiini- tai diesel) tankkaaminen. Kotilataaminen on edullisin ratkaisu. Kuluttaja voi myös itse vaikuttaa toteutuviin kustannuksiin esimerkiksi lataamalla öisin, kun sähkö on edullisempaa. Kotilatauslaite, niin sanottu wallbox, tarvitsee vain hieman tilaa. Tällainen latauslaite toimii kolmivaihevirralla ja tarvitsee niin sanotusti voimavirtaa ja 400 voltin jännitteen toimiakseen. Kotioloissa auton akku täyttyy muutamissa tunneissa. Sähköauton voi ladata myös normaalista 230 voltin pistokkeesta, mutta silloin lataamiseen kuluu yli kymmenen tuntia. Latausaika toki riippuu akun kapasiteetista ja varaustilasta.
Auton voi ladata myös niin kutsutuilla pikalatausasemilla. Latausverkosto sekä Suomessa että ulkomailla kasvaa jatkuvasti. Tämän ansiosta sekä kotimaassa että ulkomailla matkailu onnistuu myös sähköautolla. Pikalatauksella akku täyttyy jopa noin 30–40 minuutissa. Ennen lataamista on hyvä tutustua ja kirjautua latausoperaattoreiden palveluihin, sillä usein lataaminen vaatii tunnistautumisen joko applikaatiolla tai erikseen tilattavalla RFID-tunnisteella.
Sähköauto varoittaa kuljettajaa, kun akun varaustila laskee alhaiseksi. Navigointijärjestelmä näyttää kartalla pikalatausasemat. Kun varaustila on tarpeeksi alhainen, auto sammuttaa turhaa sähköä kuluttavat järjestelmät. On hyvä tietää, että myös jarrutusenergiaa hyödynnetään akun lataamiseen.
Sähköautolla on myös huomattavasti alhaisemmat huoltokustannukset. Se ei tarvitse öljynvaihtoa. Ei ole kalliita kuluvia osia kuten polttoainesuuttimet, turboahtimet ja hiukkassuodattimet. Ei ole tarvetta jakopäänhihnan vaihtoon. Jarrujärjestelmän kuluvat osat kuluvat puolestaan normaaliakin hitaammin. Kuljettajan täytyy muistaa lisätä lasinpesunestettä, vaihtaa lasinpyyhkijät, sekä huolehtia renkaista ja alustasta. Myös ilmastointi vaatii huoltoa kuten tavallisissa autoissa ja ilmansuodatin täytyy vaihtaa säännöllisesti. Auto täytyy suojata jäätymiseltä ja kuumuudelta, sillä ne saattavat vahingoittaa akkua. Ja siinä kaikki.
Mazda MX-30 on varustettu 145-hevosvoimaisella e-SKYACTIV145-sähkömoottorilla. Moottori toimii yhdessä yksiportaisen kiinteällä välityssuhteella varustetun vaihteiston kanssa. Moottori saa käyttövoimansa tehokkaalta litiumioniakustolta, jonka kapasiteetti on 35,5 kWh. Mazda MX-30:n keskimääräinen energiankulutus on vain 19 kWh / 100 km. Tämän ansiosta täydellä akulla voi matkustaa n. 200 kilometriä. Auto ei aiheuta lainkaan päästöjä, eikä siinä ole lainkaan pakoputkistoa. Myös jarrupölyn määrä pidetään vähäisenä energian talteenottojärjestelmän ansiosta. Vaihdettavien suodattimien puuttuminen vähentää myös jätteen määrää. Moderni sähköauto ei aiheuta hiilidioksidipäästöjä, eikä edistä savusumun muodostumista.
Liikenteen sähköistyminen ja sähköautot ovat suuri ja positiivinen muutos, joka muokkaa modernia autoteollisuutta. Autot tulevat edelleen olemaan kauniita, turvallisia ja hyvin varusteltuja. Ne ovat saman aikaan ympäristöystävällisiä ja tarjoavat entistä enemmän viihdettä. Ja entistä hauskempia ajaa.
Suosittelemme lukemaan sähköautoihin liittyviä artikkeleita: